صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / سیدمحمدولی، امام زاده /

فهرست مطالب

سیدمحمدولی، امام زاده


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 6 تیر 1399 تاریخچه مقاله

سید محمدولی، امامزاده \ emām-zāde seyyed mohammad-valī \ ، امامزاده‌ای در محلۀ درکه، واقع در شهرداری منطقۀ 1 تهران. 
نسب این امامزاده بنا به روایتی، به امام زین‌العابدین (ع) می‌رسد (طباطبایی، 37). بقعۀ امامزاده سید محمدولی که در 1327 ق مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته، و به صورت فعلی خود درآمده، مشتمل بر حرم مستطیل‌شکلی است که طول آن در جهت شرقی ـ غربی، و عرض آن در جهت شمالی ـ جنوبی، به ترتیب 08 / 4 متر و 54 / 3 متر، و پوشش آن از جنس چوب و مسطح است. در میانۀ حرم این بقعه ضریحی متناسب از آلتهای چوبی به رنگ سبز و به طول 80 / 1، عرض 45 / 1، و ارتفاع 55 / 1 متر وجود دارد که بر پایۀ سنگی کوتاه و سبزرنگ استوار است. دو شمعدان کوتاه مربوط به 1248 ق از قدیمی‌ترین اشیاء موجود در این بقعه به‌شمار می‌روند. در ساختمان قدیمی بقعه، و در مقابل ورودی حرم، ایوان خوش‌منظری وجود داشت که با ستون چـوبی پـوشیده شده بـود؛ طـول ایوان (شرقی ـ غربی) بیش از 4 متر، و عرض آن (شمالی ـ جنوبی) بیش از 3 متر بود (حبیبی، 191؛ بلاغی، 128؛ مصطفوی، 27- 28؛ کریمان، 1 / 510)؛ اما امروزه (1391 ش) این ایوان تخریب شده است. 
مساحت بنای امروزی بقعۀ امامزاده سید محمدولی کـه بـار دیگر در 1358 ش بازسازی شده است، 80 مـ2 است و به سبب مورب بودن گوشه‌های آن، به صورت هشت‌ضلعی ساخته شده است. ورودی حرم در سمت شمال آن است و ایوانی با چشم‌اندازی زیبا در مقابل آن قرار دارد (سروقدی، 31). در شرق بقعۀ امامزاده نیز گورستانی وجود دارد (حبیبی، همانجا). 

مآخذ

 بلاغی، عبدالحجت، تاریخ تهران، قسمت مرکزی و مضافات، قم، 1350 ش؛ حبیبی، حسن، امامزاده‌ها و تربت برخی از پاکان و نیکان، تهران، 1388 ش؛ سروقدی، محمدجعفر، بقاع متبرکۀ استان تهران، تهران، 1386 ش؛ طباطبایی، محمدهادی و دیگران، تهران 100، ویژه‌نامۀ صد سالگی شهرداری تهران، تهران، 1387 ش؛ کریمان، حسین، قصران ( کوهسران)، تهران، 1356 ش؛ مصطفوی، محمدتقی، «بناهای تاریخی و مذهبی تهران قدیم و خارج شهر»، اطلاعات ماهانه، تهران، 1331 ش، شم‍ 58. 

حسن موسوی‌زاده
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: